vrijdag, mei 24, 2024
spot_imgspot_img

Wijzigingen bij de Lijn zorgen voor onvrede in Oostende

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Oostende – Inwoners van Oostende protesteren tegen het nieuwe busnet dat binnenkort in de stad geïmplementeerd zal worden. Het nieuwe netwerk, dat verschillende reiswegwijzigingen en nieuwe buslijnen omvat, heeft geleid tot onvrede bij de bevolking. Hoewel de wijzigingen bedoeld zijn om het openbaar vervoer te verbeteren, vrezen veel inwoners dat ze juist tot meer ongemak en problemen zullen leiden.

Een van de belangrijkste veranderingen is de nieuwe reisweg voor lijn 1, die voortaan in beide richtingen via de Visserskaai zal rijden. Dit heeft tot gevolg dat de oude haltes en reisweg langs de Zwanenlaan zullen verdwijnen voor lijnen 21, 22 en 23 tussen Oostende en Oudenburg. In plaats daarvan zullen deze bussen via de Zandvoordedorpstraat rijden en stoppen bij de nieuwe haltes Zandvoorde Markt en Graanmolenstraat.

Daarnaast zullen lijn 35 en lijn 46 een nieuwe reisweg krijgen tussen Oostende en Bredene via de Camerlinckstraat en Vaartblekerstraat. Ook lijn 54 zal een nieuwe route volgen tussen Oostende en Oudenburg, waarbij het industrieterrein Plassendale wordt vermeden en in plaats daarvan via Zandvoorde en de Konterdam naar Oostende wordt gereden.

Langs de westkust wordt er een volledig nieuw busnetwerk geïntroduceerd tussen Oostende en Veurne. De nieuwe lijn 60 zal de stadsbediening in Oostende tussen het station en de Luchthaven in Raversijde verzorgen, met frequente ritten om de 10 minuten. Daarnaast zal deze buslijn ook Oostende met Middelkerke en Veurne verbinden met respectievelijk ritten elke 30 minuten en elke uur.

Hoewel deze wijzigingen bedoeld zijn om het openbaar vervoer efficiënter te maken, hebben ze reeds geleid tot veel protest onder de inwoners van Oostende. Veel mensen zijn bezorgd over de verdwijning van bestaande haltes en de veranderingen in de reisroutes, die mogelijk leiden tot langere reistijden en minder gemak. Bovendien zijn er zorgen geuit over de impact op de avondbediening en specifieke schoolritten.

Het nieuwe netwerk heeft ook invloed op de Kusttram, waarbij de ochtendbediening wordt verbeterd door het verlengen van een ochtendrit tussen Oostende en Nieuwpoort tot Adinkerke. Tevens zijn er nieuwe haltebenamingen geïntroduceerd voor enkele Kusttramhaltes langs de volledige kustlijn.

Naast de wijzigingen in het openbaar vervoer binnen Oostende, worden er ook nieuwe stadslijnen geïntroduceerd naar Bredene en de Vuurtorenwijk. Lijn 2 zal overdag elke 15 minuten pendelen tussen Oostende Station, Vuurtorenwijk en Groenendijk, terwijl lijn 4 dezelfde frequentie zal hebben tussen Oostende Station en Bredene, met een betere verbinding naar de Vicognewijk.

Het nieuwe netwerk tussen Oostende en Torhout omvat eveneens veranderingen. Lijn 51 krijgt een nieuwe reisweg tussen Gistel en Eernegem via Westkerke, terwijl lijn 504 vanaf 1 september 2023 specifieke schoolritten en verbindingen naar verschillende scholen in Oostende zal verzorgen.

Hoewel de lokale overheid het nieuwe netwerk in Oostende presenteert als een manier om het openbaar vervoer te verbeteren en beter aan te laten sluiten op de behoeften van de inwoners, blijven de protesten aanhouden. Veel inwoners zijn bezorgd over de impact op hun dagelijkse reispatronen en vragen om meer transparantie en inspraak in de besluitvorming omtrent deze wijzigingen.

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

5 REACTIES

  1. Weeral zonder mede weten van bevolking,top beslist maar…Ik zal beslissen 2024…Pffff
    Ik ga meermaals met de bus en tram en wat me opvalt is dat ik daar nimmer of nooit een Politieker zien opstappen heb en zij beslissen nu wat moet…Pffff

  2. De bus 60 vertrekt s’avonds ah station om 21u15 en 22u15 hetzelfde uur dat de trein uit Brussel aankomt dus je kunt de bus niet meer halen kost mij bv een extra taxirit

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisment -

Lees meer op HON

Meest gelezen

Recent Comments