zondag, mei 19, 2024
spot_imgspot_img

Het jaarrapport van O-punt toont verbeteringen en uitdagingen voor Stad Oostende

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Op 23 mei 2023 vierde O-punt, het contactpunt van Stad Oostende voor meldingen en klachten, zijn eerste verjaardag. Het afgelopen jaar heeft O-punt alle signalen van burgers zorgvuldig geregistreerd en geanalyseerd. Met een gedetailleerd jaarrapport in de hand wil de Stad haar dienstverlening nog verder optimaliseren.

Sinds de lancering op 23 mei 2022 fungeert O-punt als een gecentraliseerd en gedigitaliseerd platform waar burgers meldingen, klachten, suggesties en complimenten kunnen indienen. Hierbij wordt ook sterk ingezet op klantenbeleving, waarbij melders hun tevredenheid kunnen aangeven bij hun melding.

Met een indrukwekkend totaal van 6.494 ontvangen signalen tot eind december 2022 heeft O-punt een schat aan feedback verzameld. Maar liefst 66 procent van deze signalen werd via de gebruiksvriendelijke website ingestuurd.

Kerncijfers van het jaarrapport

Het jaarrapport toont dat van de 6.494 signalen, 4.708 door burgers en 1.786 door eigen medewerkers werden ingediend. De hoofdcategorieën die het meest aan bod kwamen waren ‘publieke ruimte’ (1.622) en ‘overlast’ (1.242). Hieruit blijkt dat de meest zichtbare sectoren de meeste aandacht vereisen.

De Stad wil niet alleen een antwoord bieden op de signalen, maar ook samen met de betrokken diensten werken aan structurele verbeteringen. Het doel is om de dienstverlening te verbeteren en de tevredenheid van de inwoners te vergroten.

Het jaarrapport toont ook aan dat O-punt een onderscheid maakt tussen meldingen en klachten over de dienstverlening van de Stad en klachten over het gevoerde beleid. Van de totale signalen gingen 1.748 over de dienstverlening en 127 over het beleid zelf.

Als mensen niet tevreden waren met de afhandeling van hun melding, werd er verwezen naar de Ombudsdienst. De Ombudsvrouw behandelt dan in volle onafhankelijkheid de zogenaamde tweedelijnsklachten.

Met het jaarrapport in handen, zal Stad Oostende de nodige stappen ondernemen om de dienstverlening nog verder te verbeteren. Het succesvolle eerste jaar van O-punt laat zien dat een centraal meldingspunt essentieel is om de stad te laten floreren en de burgers tevreden te stellen.

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

2 REACTIES

  1. Al verschillende keren gemeld dat op het voetpad gereden worden met bakfietsen en Electrice fietsen ik woon in de Dokter Verhaeghestraat 64 84oo Oostende en naast mijn deur is Boekhandel veerle en Eddy er is ook een Postpunt dat voor overlast zorgt

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisment -

Lees meer op HON

Meest gelezen

Recent Comments