Door Het Ostends Nieuws Team
Oostende – Oostende verwelkomt Ilse Emmaneel als de nieuwe Ombudsvrouw, die Griet Landuyt na 3,5 jaar opvolgt. De Ombudsdienst is waar de inwoners van Oostende terecht kunnen met klachten over stadsdiensten, vzw’s, gemeentebedrijven en de politie.
De Ombudsdienst in Oostende werd opgericht in 2020 en heeft sindsdien geholpen om klachten en zorgen van burgers op te lossen. Ilse Emmaneel, voorheen centrumleider in Ontmoetingscentrum Ter Yde, is enthousiast over haar nieuwe rol en benadrukt de waarde van de Ombudsdienst: “Een klacht hoef je niet per se als iets negatiefs te zien. Het is een kans om standpunten te verzoenen en voorstellen tot verbetering van de dienstverlening aan te brengen. Op die manier kunnen we problemen voorkomen bij andere personen.”
Griet Landuyt, die de fakkel doorgeeft aan Ilse Emmaneel, kijkt tevreden terug op haar tijd als Ombudsvrouw: “2022 was een cruciaal jaar. Sinds de start van O-punt worden meldingen, klachten, suggesties en complimenten centraal en digitaal beheerd en opgevolgd. Bij de Ombudsdienst zagen we daardoor een daling van de eerstelijnsklachten, infovragen en meldingen. O-punt werpt dus duidelijk zijn vruchten af.”
Het hoofddoel van de Ombudsdienst blijft het verbeteren van de dienstverlening van de stad. Griet Landuyt benadrukt het belang van bemiddeling tussen de burger en stadsdiensten: “Klachtdossiers waarbij beide partijen op het einde van de rit aangaven dat zij tevreden waren met het eindresultaat, zijn dan ook de dossiers waar ik met de meeste voldoening op terugkijk.”
Als burger in Oostende met een probleem of een suggestie voor de stedelijke diensten, is O-punt het eerste aanspreekpunt. Dit meldpunt is bereikbaar via verschillende kanalen, waaronder de website, telefoon, e-mail en zelfs persoonlijk bij het Stadhuis of Campus Edith Cavell.
Veel succes, vanuit OC TerYde