woensdag, juli 24, 2024
spot_imgspot_img

Is zone 30 wel zo een goed idee?

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

In de afgelopen jaren heeft Oostende, net als veel andere steden in België en Europa, geïmplementeerd zone 30. Dit is een snelheidsbeperking waarbij het maximum toegestane snelheid 30 km/uur is. Het idee achter zone 30 is om de verkeersveiligheid te verbeteren en het aantal ongevallen te verminderen.

Echter, er zijn veel kritieken op dit beleid. Om te beginnen zijn er mensen die vinden dat zone 30 niet effectief genoeg is in het verminderen van ongevallen. Ze beweren dat de meeste ongevallen plaatsvinden op wegen die al een lagere snelheidslimiet hebben (zoals woonstraten) en dat zone 30 geen invloed heeft op deze gebieden.

Anderen stellen dat zone 30 leidt tot nog meer file en frustratie bij automobilisten, wat uiteindelijk kan leiden tot gevaarlijke situaties. Bovendien kan het ook de economische activiteit in bepaalde gebieden schaden, zoals winkelstraten waar automobilisten minder geneigd zijn om te stoppen en te winkelen als ze langzaam moeten rijden.

Maar wat vaak over het hoofd wordt gezien in deze discussie, is de overdreven plaats voor fietsers in Oostende. Hoewel fietsers zeker rechten hebben op onze wegen, lijkt het alsof ze tegenwoordig meer rechten hebben dan andere weggebruikers.

In sommige gevallen lijkt de stad zelfs een anti-auto agenda te promoten ten koste van andere vervoermiddelen, zoals het openbaar vervoer en de auto. De stad heeft bijvoorbeeld besloten om verschillende straten om te vormen tot fietsstraten, waarbij auto’s slechts beperkt toegang hebben.

Dit kan echter een nadelig effect hebben op de verkeersveiligheid en de mobiliteit van mensen in Oostende. Het kan leiden tot gevaarlijke situaties waarbij automobilisten gedwongen worden om snel te stoppen voor fietsers die onverwacht oversteken of hun weg blokkeren.

Bovendien kunnen deze maatregelen ook leiden tot meer congestie en vertraging voor mensen die afhankelijk zijn van de auto voor woon-werkverkeer of andere dagelijkse activiteiten.

Kortom, hoewel zone 30 op papier een goed idee lijkt, zijn er veel nadelen die over het hoofd worden gezien en moet er rekening gehouden worden met alle weggebruikers. Het is belangrijk dat we blijven streven naar een evenwichtige en veilige aanpak van mobiliteit in onze stad.

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

5 REACTIES

  1. Het heeft helemaal niets met verkeersveiligheid te maken maar alles met verdoken belasting. Waar ze op het stadsbestuur over zwijgen is dat de snelheidsboetes tot een bepaalde overschrijding van de snelheid rechtstreeks door de stad geïnd worden.Dit heet de gemeentelijke administratieve sancties voor bepaalde snelheidsinbreuken (GAS-snelheid). Er zijn 5 voorwaarden en de belangrijkste waar ze hier in Oostende op inzetten is de maximale vastgestelde snelheid zodat ze deze zelf kunnen innen als gas snelheidsboete. En wat de fietsen en auto’s in de stad betreft. Dit bestuur heeft van de stad een woestijn gemaakt. Er is nog nooit zoveel leegstand geweest in de stad.Hoera met zijn allen op de fiets op weg naar niets. De nieuwe slogan van groen…

  2. De buschauffeurs eens goed controleren, razen gelijk gekken door de stad, denken dat de 30 km per uur niet voor hen geldt! Razen over de busstrook gelijk gek langs je door!

  3. Is het normaal dat fietsers in de euphrosina beernaertstraat een fietsstraat en fietspad hebben? Zelfde in de Leon spiliaertstraat . Als je langs de kant van het park loopt moet je opletten dat je niet door een fietser omver gereden word .

  4. Zilverlaan, Stuyverstraat mag terug 50 aub. Waarom? Fietspad grenst hier voor 90% niet a/d rijbaan. Stukje fietspad a/d Stuyverstraat, te beginnen a/h rondpunt tot aan begraafplaats, kan relatief makkelijk opgebouwd worden zodanig dat ook daar het fietspad niet a/d rijbaan grenst. Voor de rest vind ik 40 draaglijker. Kan je fietsers tenminste voorbij steken, zonder in slaap te vallen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisment -

Lees meer op HON

Meest gelezen

Recent Comments