vrijdag, mei 24, 2024
spot_imgspot_img

Handelaars ontevreden met nieuwe mobiliteitsplan in Oostende

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Handelaars in het centrum van Oostende zijn niet tevreden met het nieuwe mobiliteitsplan. Ze klagen dat alle straten rond hun winkels verkeersvrij zijn en dit belemmert de bereikbaarheid. Het plan, dat tot doel heeft om rondrijdende auto’s op zoek naar parkeerplaatsen te verminderen, heeft tijdens het drukke weekend weinig effect gehad.

Het externe mobiliteitsbureau Scelta werd ingeschakeld om het plan op te stellen, maar volgens de handelaars werden hun opmerkingen niet in overweging genomen.

Het stadsbestuur wil ervoor zorgen dat mensen gemakkelijk naar het historische centrum kunnen gaan met voldoende aandacht voor veiligheid. Het centrum is opgedeeld in vier delen, waarbinnen mensen zich gemakkelijk kunnen verplaatsen. Om van het ene naar het andere deel te gaan, moeten automobilisten naar de kleine ring rond het centrum. Het doel is om mensen sneller naar beschikbare parkeerplaatsen te leiden en onnodige kilometers te verminderen.

Er is echter al wat kritiek op het plan, met name van leveranciers en handelaars. Ze ervaren moeilijkheden bij het bereiken van bepaalde straten en vinden dat hun wensen niet zijn meegenomen in het uiteindelijke plan. Het gebrek aan informatie over hoe mensen hun woningen of garages in het centrum kunnen bereiken, is ook een punt van zorg.

Een bekende sportwinkel, Deweert Sport, is momenteel onbereikbaar met de auto vanwege de verkeersvrije straten rondom de winkel. De eigenaar is bezorgd omdat klanten niet in staat zijn om grote materialen op te halen. De stad zal samen met de handelaars naar oplossingen zoeken. Sommige handelaars vinden dat het stadsbestuur te snel handelt en dat er geen extra randparkings zijn gecreëerd om de maatregelen op te vangen. Ze suggereren dat het invoeren van het plan na de zomer gunstiger zou zijn geweest.

Het stadsbestuur stelt dat mensen nog moeten wennen aan de nieuwe situatie en dat het tijd kost om de veranderingen te accepteren. Er wordt gewerkt aan een extra grote randparking bij het Maria-Hendrikapark om de files op de belangrijkste wegen te verminderen. De stad is momenteel in onderhandeling met aannemers voor de realisatie van de parking.

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

4 REACTIES

  1. Ja eerst omgeving petit paris naar de kloten daar zit je al in jakamaka , en nu centrum van oostende naar de kloten helpen , vraag mij af wat toeristen hier nog komen zoeken er blijf niets meer over van ons ooit zo bruisende stad jammer jammer denkt een je stemd

  2. Mensen mijden het stadscentrum en zoeken andere plaatsen op om te gaan shoppen. Zelfs om een koffie te drinken of iets te gaan eten ontzie ik het om naar het stadscentrum te trekken. Erg jammer! Wat vroeger een zalige uitstap was, blijkt nu een en al frustratie te zijn waardoor Oostendenaars weggejaagd worden uit hun eigen stadscentrum. Vrees dat de horeca en winkels hier de gevolgen van zullen dragen. Kortom, niemand is er tevreden mee!

  3. Ach, kom, de Christinastraat is zogezegd een winkel/wandelstraat, nog nooit zo veel auto’s en bestelwagens in de straat gezien sinds dit nieuwe verkeersplan. Ze hadden de dingen beter gelaten zoals ze waren.
    Politie zegt: wij werden niet geraadpleegd door het stadsbestuur en het is voor ons ook onduidelijk wat mag en wat niet mag, de signalisaite is ook verwarrend.
    Ik denk dat de mobiliteitsproblematiek in Oostende eens serieus moet bekeken worden door iemand met verstand van zaken en dat er een samenhangend plan moet komen voor gans de stad. Voor zaken zoals Deweert Sport en zaken die meubells verkopen en andere grote stukken is dit meer dan een ramp. Hoe kan je nu een fitnesstoestel, een meubel of een groot muziekinstrument of accessoire kopen en dat naar de randparking sleuren KM verder? Centrumbus rijdt blijkbaar ook niet meer. Het lijkt alsof het stadsbestuur nog meer handelaars naar de rand wil pushen of de consumenten naar buitenlandse online winkels wil forceren. Wij missen een shoppingbeleid en visie in Oostende.

  4. Historisch centrum oostende? We zitten niet in brugge of gent he.Men bedoelt toch niet het slechte wegdek op vele plaatsen? Historisch slecht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisment -

Lees meer op HON

Meest gelezen

Recent Comments