woensdag, februari 21, 2024
spot_imgspot_img

Enorme flitspaal en GAS-boetes vullen stadskas

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Stad Oostende heeft in de Mariakerkelaan een enorme flitspaal neergepoot die in beide richtingen flitst. Het toestel wordt gehuurd en controleert de bestuurders op het respecteren van de zone 30. Deze stap is onderdeel van het streven van de stad om de verkeersveiligheid te vergroten en de handhaving van snelheidsovertredingen te verbeteren.

Met ingang van 1 juli zal Stad Oostende ook zelf snelheidsovertredingen sanctioneren met Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS)-boetes. Dit besluit is genomen tijdens de gemeenteraadsvergadering eerder deze week. Het GAS 5-reglement wordt van kracht, waardoor snelheidsovertredingen niet langer onder het strafrecht vallen en de stad de bevoegdheid heeft om snelheidsovertredingen te beboeten.

Verkeersveiligheid staat hoog op de agenda van Stad Oostende, en er is de afgelopen jaren al veel geïnvesteerd om de veiligheid te verbeteren. Maatregelen zoals het veiliger maken van schoolomgevingen, invoeren van fietszones en fietsstraten, het instellen van een zone 30 in woonwijken en het beperken van zwaar vervoer in de buurt van scholen tijdens spitsuren hebben bijgedragen aan de veiligheid van kinderen en andere weggebruikers.

Handhaving is essentieel om het aantal verkeersongevallen te verminderen en de verkeersveiligheid te vergroten. Daarom is het logisch dat Stad Oostende nu zelf de handhaving deels in eigen handen neemt. Naast de inzet van een mobiele LiDAR-flitspaal op verschillende locaties in de stad, blijft de Politie Oostende actief met traditionele flitswagens. De keuze voor de plaatsing van de flitspaal wordt bepaald op basis van metingen, meldingen en ongevallencijfers die door de politie worden aangeleverd.

Het is de Politie Oostende die de verzamelde data analyseert en nummerplaten koppelt aan persoonsgegevens. Vervolgens worden deze gegevens overgedragen aan de sanctionerende GAS-ambtenaren van de stad, die verantwoordelijk zijn voor de verdere afhandeling van de overtredingen. De vaste flitspalen op de gewestwegen vallen buiten het GAS-reglement en blijven actief.

Een opvallend aspect van deze nieuwe maatregel is dat de inkomsten uit de boetes niet langer naar de federale overheid gaan, maar rechtstreeks naar de stadskas van Oostende vloeien. Deze extra financiële middelen zullen worden geherinvesteerd in het verbeteren en nog veiliger maken van de huidige verkeersinfrastructuur. Denk hierbij aan het (her)aanleggen van straten en fietspaden.

Stad Oostende blijft zich inzetten om de verkeersveiligheid te waarborgen en roept alle weggebruikers op om zich strikt aan de verkeersregels te houden.

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

1 REACTIE

  1. De vernieuwingen in de stad zijn prachtig. Alleen jammer dat wij als burger dat weer moeten betalen dmv boetes, gasboetes e.d…. Misschien kan het stadsbestuur er nog een nieuwe belasting voor uitvinden ook… 🙄

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisment -

Lees meer op HON

Meest gelezen

Recent Comments