vrijdag, mei 17, 2024
spot_imgspot_img

Dubbel zoveel inschrijvingen in Mercator Instituut na Een jaar op zee

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

Oostende, 3 juni 2023 – De populaire televisiereeks ‘Een jaar op zee’, gepresenteerd door Wim Lybaert, heeft een opvallend effect gehad op de maritieme sector. Het Maritiem Instituut Mercator in Oostende heeft een verdubbeling van het aantal inschrijvingen op de opendeurdag waargenomen, en vissers ervaren een toegenomen waardering voor hun vak.

De reeks, die het leven van de vissers op eerlijke wijze belichtte, heeft een positieve invloed gehad op het imago van de visserijsector en heeft mogelijk een nieuwe generatie jonge mensen geïnspireerd om voor een carrière op zee te kiezen.

Yoshi Baert (22), een jonge visser uit Nieuwpoort, vaart samen met zijn vader en broer op de Z.279 Ramblers. Hij is verheugd over de veranderingen die hij heeft waargenomen sinds de reeks werd uitgezonden. “We zien het woord ‘respect’ vaak terugkeren in reacties. Dat doet ons ontzettend veel deugd. Zelfs klanten in onze viswinkel prijzen ons werk. Wanneer we nu de haven binnenvaren, worden we verwelkomd door mensen die blijven staan. Het is fantastisch om te zien dat mensen ons vak nu anders benaderen”, aldus Yoshi.

De televisiereeks heeft niet alleen de visserijsector in een positief daglicht gesteld, maar heeft ook laten zien dat er veel meer komt kijken bij dit beroep dan voorheen werd gedacht.

Niet alleen individuele vissers en hun families hebben de positieve effecten van de televisiereeks opgemerkt. Het Maritiem Instituut Mercator heeft een significante toename in inschrijvingen op hun opendeurdag waargenomen. Wouter Stevens, interim-directeur van de school, legt uit: “Vorig jaar hadden we vijf inschrijvingen, dit jaar waren dat er elf, en dat was alleen op de opendeurdag zelf. Hoewel ons instituut een breed scala aan maritieme opleidingen biedt, is het opvallend dat mensen expliciet verwijzen naar het programma als inspiratiebron.”

Stevens benadrukt ook het dubbele effect van de reeks. “Het programma toont niet alleen het harde werk dat vereist is om vis op ons bord te krijgen, maar ook de veiligheidsmaatregelen en de vooruitgang die de sector heeft geboekt. Vroeger werd de visserij vaak gezien als een laatste redmiddel voor mensen zonder andere mogelijkheden, maar nu is dat beeld aan het veranderen. Het beroep vereist opleiding en vaardigheden. De nieuwe schepen zijn uitgerust met geavanceerde technologieën en verminderen de fysieke belasting. Bovendien werd de sterke kameraadschap tussen de vissers in beeld gebracht, wat laat zien dat dit beroep levenslange vriendschappen kan opleveren”, besluit hij.

Hoewel het Maritiem Instituut Mercator graag had gezien dat de makers van de reeks ook hun school hadden bezocht, zijn ze tevreden met de positieve weergave van het beroep in de serie. De verdubbeling van het aantal inschrijvingen op de opendeurdag en de groeiende waardering voor vissers getuigen van de impact van ‘Een jaar op zee’ op de visserijsector en bieden hoop voor de toekomst van dit eeuwenoude ambacht.

bron: pzc.nl

spot_imgspot_imgspot_imgspot_img

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

- Advertisment -

Lees meer op HON

Meest gelezen

Recent Comments